Week 5: Aapjes kijken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Joelle Buren - WaarBenJij.nu Week 5: Aapjes kijken - Reisverslag uit Debre Zeyit, Ethiopië van Joelle Buren - WaarBenJij.nu

Week 5: Aapjes kijken

Door: joelle

Blijf op de hoogte en volg Joelle

18 December 2014 | Ethiopië, Debre Zeyit

Inmiddels hebben we nog maar 4 weken te gaan. We zijn al over de helft!! Wat gaat de tijd toch snel. We zijn druk bezig met het afronden van het verslag. Deze willen Mirjam en ik graag voor het weekend nog af hebben. Jaja dat klinkt vroeg maar hierna hebben we geen tijd meer.

Volgende week gaan we 2 weekjes rondreizen in de kerstvakantie en de laatste week zitten we op Hidi kliniek om onderzoek te doen bij de lokale boeren en vervolgens advies af te geven hoe zij meer melk kunnen produceren met de koeien. Erg leuk allemaal natuurlijk maar ja hierdoor wel 3 weken minder de tijd voor de stage opdracht vanuit school.
Martijn en Mandy zijn vandaag voor een weekje vertrokken naar Hidi.

Mirjam en ik wilden graag nog blijven aangezien Lois en Marijn donderdag weer terug vliegen naar Nederland. We gaan ze erg missen in onze 3 weken die ons daarna nog resteren. Maar goed. 3 weken zijn zo om en in Nederland gaan we ze weer zien.
Maar goed. De afgelopen week. Wat hebben we allemaal buiten ons schoolwerk om gedaan? Even denken…..

Zoals eerder verteld was de share4more meeting hier afgelopen week. En wij als goede organisatoren gingen natuurlijk met ze mee. Woensdag was jan ons vergeten op te pikken…. Dus die dag hebben we weer besteed aan school….. Donderdag zouden we naar Ziway gaan. Maar ja hiervoor waren we te laat om weg te gaan dus hadden we weer een dagje vrij. S’avonds zijn we gezellig met de hele meeting naar de pizzatuin geweest. Erg gezellig en vooral erg lekker.

Op vrijdag stond een dag shoppen in Addis Ababa op het programma. Eerst zijn we langs Marijn geweest die aan het werk was bij Crown. Vervolgens gingen we richting Addis. Daar hadden we afgesproken met Berend die ons zijn project van 20 jaar geleden liet zien in de sloppenwijken. Hier bouwde hij huizen voor de mensen gemaakt van steen in plaats van modder. Erg indrukwekkend. Vooral omdat alle mensen hem na zon lange tijd nog steeds herkennen.

In de middag hebben we eerst geshopt voor souvenirs. Gelukkig hebben we er weer genoeg gevonden…. Haha ook een zweep hebben we gevonden. Helaas voor Lois moest hij eraan geloven. En geloof me. De zwepen werken.

S’middags zijn we nog voor kleding wezen shoppen. En tja toen kwam ik mooie schoenen tegen. Dus die gingen mee. De buschauffeur van de week heeft ons nog een hoop amhaarse woorden geleerd. Dit is erg leuk maar wel een lastige taal zeg. Al die klanken. We waren een hoop aan het zingen en gein aan het trappen in de bus. Ik heb een hoop geflirt met mensen langs de weg door mijn amhaarse zinnen te roepen. Volgens de leraren waren we een soort clini clowns…..

Het afgelopen weekend zijn we met Yoakin en Mamoosh (de busshauffeur) naar Hawasha geweest. Erg mooi daar. Het ligt midden tussen de bergen en de prachtige groene natuur. Daar zijn we naar de hot springs geweest om te ontspannen. Nou ja…. Ontspannen….. we moesten 100.000 keer op de foto. Want blanken?! Dat is bijzonder!!! Ik weet nu hoe de apen zich voelen.

S’ avonds zijn we lekker wezen stappen in Hawasha met mamoush de busschauffeur. Helaas gingen Mirjam en Mandy niet mee. En ja ook hier weer aan mannelijke aandacht geen gebrek. Helaas….. gelukkig waren Lois en Marijn er om mij te “redden”. We zijn naar 3 clubs geweest. Erg leuk.

De volgende dag weer vroeg op om naar de kerk te gaan. Helaas hadden we alle swingende liedjes al gemist. Dus de dienst duurde erg laaaaaaaaaang. Gaaaaaaaaap!!!

Daarna lekker wezen shoppen en vervolgens weer richting huis. Wel met een tussenstop bij de hot springs natuurlijk. Dit keer geen hele fotoshoots gelukkig. Hoewel. Mamoush heeft genoeg foto’s gemaakt voor ons.

ook hebben we echte apen gezien. erg gaaf en groot!!!!

Inmiddels zijn we alweer een paar dagen druk bezig op de compound met het verslag. Deze week willen wij hem af hebben. Want ja. Zondag is het zover!!! We gaan dan 2 weekjes op vakantie!!!!

Dus als jullie even niks horen dan is het omdat ik zit te genieten van het land. Daarna een weekje onderzoek op Hidi en dan nog 1 nachtje voor ik naar huis ga.

Time flies when you’re having fun!